Sunday, July 5, 2009

Tidak Suka Menghampakan

Saya seorang yang pragmatis, dan sentiasa positif apabila berhubungan dengan orang lain. Saya juga seorang yang amat sukar untuk menghampakan orang lain, kerana saya juga tidak suka jika dihampakan. Oleh itu saya amat berpegang kepada prinsip bahawa kita perlu membuat orang lain berasa gembira, walaupun kadang-kadang saya yang akan menanggung akibatnya. Rasa kasihan kepada seseorang itu yang membuatkan kita harus berfikir mengapa kita harus terus menyusahkan, berikanlah harapan yang bakal memberi sinar kepadanya. Tetapi kita tahu bahawa kita tidak boleh terus memberikan harapan palsu kepadanya. Ketahuilah bahawa kita tidak pernah berniat untuk menyusahkan, memalukan tetapi sedarlah setiap orang ada pendirian. Pendirian itu juga kadang-kadang kita tidak boleh pengaruhinya. Apa juga akibat daripada tindakan kita, kita sendirilah yang perlu tanggung. Dalam konteks ini, kita harus akui bahawa kebaikan seseorang itu juga akhirnya akan dipengaruhi oleh pendapat dan pandangan orang lain. Kalau itu yang berlaku kita terpaksa redha terhadap ketentuan ilahi. Wasalam

No comments:

Post a Comment